تست تیلت قلب

در توضیح تست تیلت قلب باید گفت دلیل مراجعه بسیاری از بیمارانی که به اورژانس می‌آیند یا آورده می‌شوند، به علت از دست دادن کوتاه‌مدت هوشیاری یا به‌عبارتی ساده‌تر غش کردن است. در اصطلاح پزشکی به این حالت «سنکوپ» می‌گویند، بنابراین بیماران سنکوپی کسانی هستند که برای لحظاتی – که ممکن از چند ثانیه تا چند دقیقه (معمولاً به ساعت نمی‌کشد) طول بکشد – عدم هوشیاری را تجربه می‌کنند. در بررسی این‌گونه بیماران «تست تیلت» به‌کار گرفته می‌شود.

تست تیلت قلب از دو قسمت تشکیل می‌شود: یک تخت متحرک که از حالت خوابیده به‌وسیله موتور الکتریکی به حالت ایستاده (تا ۷۵ درجه) حرکت می‌کند و دستگاه ثبت‌کننده علائم بیمار که فشارخون، تعداد نبض و پارامترهای دیگر را نیز در حالت خوابیده و ایستاده اندازه گرفته، ثبت کرده و در اختیار پزشک قرار می‌دهد. انجام تست تیلت توسط تکنسین ماهر یا پرستار آموزش‌دیده و زیر نظر پزشک متخصص و فوق تخصص صورت می‌گیرد.

تست تیلت، وضعیت از دست دادن هوشیاری موقت یا سنکوپ را برای بیمار، بازسازی و دقیق‌تر بگوییم، شبیه‌سازی می‌کند. به‌واسطه تغییر پوزیشن بیمار از حالت خوابیده به ایستاده، فرایندهای کنترل فشارخون و ضربان قلب طبیعی به کار می‌افتد تا شرایط را در وضعیت جدید برای بیمار، بهینه کنند. چنانچه نقصی در این فرایندها در بدن موجود باشد تست تیلت قلب به ظاهر کردن و تشخیص آن کمک می‌کند و از روی نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، پزشک می‌تواند به اصل بیماری و نوع آن پی ببرد و استراتژی مناسب درمانی را تجویز نماید.

علیرغم اینکه امکان دارد در حین انجام تست تیلت شرایط از دست رفتن هوشیاری به‌صورت موقت برای بیمار تکرار شوند و همان احساس ضعف یا بی‌حالی شدید برای بیمار اتفاق بیافتد، اما این تست به‌هیچ‌عنوان تست پرخطری محسوب نمی‌شود و مطالعات صورت گرفته برای بیمارانی که این تست را انجام داده‌اند هیچ‌گونه خطر قابل‌توجهی را نشان نداده است.

تست تیلت قلب
تست تیلت قلب

تست تیلت پس از انجام دادن مرحله اول، درصورتی‌که هنوز به تشخیص بیماری کمک شایانی نکرده باشد، وارد مرحله دوم می‌شود که تکرار همان تست، این بار با داروهای محرک سیستم فشارخونی است. این مرحله عارضه و خطر خاصی را متوجه بیمار نمی‌کند، اما قدرت و حساسیت تشخیص را بالاتر می‌برد. انجام تست تیلت در برخی بیماران توصیه نمی‌شود، مثلاً بیمارانی که شرح حال معینی از سابقه بیماری غش کردن یا سنکوپ را می‌دهند که به‌وسیله تست‌های تشخیص دیگری، تشخیصشان مشخص شده است، نیاز به انجام این تست ندارند.

در برخی موارد هم انجام تست تیلت ممکن است با خطراتی همراه باشد. مثلاً بیمارانی که مبتلا به تنگی دریچه آئورت هستند از انجام این تست منع می‌شوند، لذا ضروری است که بیماری که برای انجام تست تیلت مراجعه می‌کند قبلاً حتماً توسط متخصص قلب معاینه و بررسی کامل شده و حتی‌الامکان اکوکاردیوگرافی انجام داده باشد. تست تیلت در خانم‌های باردار ممنوع است و در افرادی هم که کفایت روانی ندارند توصیه نمی‌شود.
تست تیلت علاوه بر تشخیص بیماری، نوع آن را مشخص می‌کند؛ بنابراین ممکن است، سنکوپ بیمار از نوع عروقی محض (Vasodepressor) یا نوع کاهش ضربانی (Cardioinhibitory) یا ترکیبی از این دو نوع باشد. بدیهی است درمان‌های انواع مختلف با هم تفاوت‌هایی دارند.

توصیه می‌شود پزشک انجام دهنده تست تیلت قبل از انجام تست درحالی‌که بیمار در حال مانیتورینگ ریتم قلبی هست، تست «لمس کاروتید» را برای بیمار انجام دهد تا چیزی را از قلم نیانداخته باشد. ممکن است این تست ساده در برخی از مراکز انجام نشود، در این صورت نتیجه تست تیلت از استاندارد کمتری برخوردار خواهد بود. پس از انجام تست تیلت قلب بهتر است بیماران به مدت ۱۵ دقیقه بر روی صندلی یا تخت، فاز ریکاوری را انجام دهند.

درمان بیماری که تست تیلت منجر به تشخیص آن شده است، بیشتر غیر دارویی است. با این‌همه به‌جز تمرینات و توصیه‌های غیر دارویی که به تجویز پزشک معالج یا ارجاع دهنده صورت می‌گیرد، داروهایی هم در دسترس پزشکان است که به درمان سنکوپ‌های قلبی بپردازد.

برخی پزشکان و مراکز، تاثیر درمان‌های انجام شده بر جلوگیری از وقوع سنکوپ را پس از مدتی که از درمان سپری شد، به‌وسیله تکرار تست تیلت قلب ، به بوته آزمایش می‌گذارند تا قبل از وقوع مجدد سنکوپ از موثر بودن یا نبودن نحوه درمان مطمئن شوند. با اینکه این روش قابل‌اعتماد و بی‌خطر است ولی از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار نیست.

بیماری که برای تست تیلت مراجعه می‌کند، علاوه بر معاینه کامل توسط متخصص قلب و حتی‌الامکان انجام اکوکاردیوگرافی، بایستی از آمادگی کامل هم برخوردار باشد. این آمادگی علاوه بر آماده بودن جسمانی، شامل shave بودن سینه برای آقایان، مشتمل بر آمادگی و پذیرش روانی هم است که توسط تکنسین مربوطه تامین می‌شود. بیماران بایستی حداقل از سه ساعت قبل ناشتا باشند و مصرف یا عدم مصرف داروهایشان قبلاً توسط پزشک معالج خاطرنشان شده باشد.

تست تیلت علاوه بر تشخیص سنکوپ‌های قلبی – عروقی، در تشخیص اختلالات سیستم عصبی اتونوم (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) نیز بسیار ارزشمند است. در بسیاری از بیماران دیابتیک که سیستم سمپاتیک -پاراسمپاتیک یا اتونوم دچار اختلال عملکرد بوده و بیماران با نوسانات فشارخون و ریتم قلب مواجه هستند، تست تیلت می‌تواند از نظر تشخیص زودرس این اختلالات راهگشا باشد.

دستگاه‌های تست تیلت می‌توانند در بررسی وضعیت سفتی عروق محیطی (Vascular resistence)، مقاومت عروقی و وضعیت همودینامیک لحظه‌ای قلب نیز اطلاعات ذی‌قیمتی در اختیار پزشکان قرار دهند.

اگر از مطالعه این مطلب رضایت داشته‌اید توصیه می‌کنیم که مطلب مربوط به تست ورزش قلب را نیز بخوانید.

کلینیک دلتا مستقر در بیمارستان لاله، مرکزی تخصصی در زمینه آریتمی قلبی و اختلالات ناشی از آن است. افرادی که نیاز به خدمات مربوط به آریتمی قلب دارند می‌توانند از طریق بخش نوبت‌دهی اینترنتی وب‌سایت برای دریافت وقت ویزیت اقدام نمایند.

تست تیلت قلب

© 2019 Copyright © کلیه حقوق برای «کلینیک دلتا» محفوظ است. دیجیتال مارکتینگ جامع و تخصصی توسط: نوکارتو