سیگنال متوسط

سیگنال متوسط یا Signal Average که برخی از پزشکان آن را Late Potential می‌نامند سیگنالی است که اندازه‌گیری آن در مواردی که پیش‌بینی ریسک وقوع ایست ناگهانی قلب لازم است، می‌تواند به‌کار بیاید.

سیگنال متوسط در واقع سیگنال‌هایی را اندازه‌گیری می‌کند که به‌صورت تاخیری در قلب رخ می‌دهند و متاسفانه باعث ایست قلبی می‌شوند. به این ترتیب پزشکان می‌توانند کسانی را که در معرض ایست ناگهانی قلب هستند تشخیص دهند و قبل از وقوع حادثه‌های جبران‌ناپذیر آنان را مورد درمان قرار دهند.

قدرت تشخیص و حساسیت این تست در بیماری‌های مختلف قلبی متفاوت است در برخی از بیماری‌ها به‌خصوص بیمارهای مادرزادی پیشرونده مانند Arrhythmogenic Right Ventricular Displasia یا ARVD یافته‌های سیگنال متوسط بسیار ارزشمند است و استراتژی درمانی بر مبنای آن صورت می‌گیرد اما در برخی بیماری‌های دیگر قلبی ارزش این تست متوسط است و بیشتر به عنوان تست مکمل مورد استفاده پزشک قرار می‌گیرد و پزشک نتایج این تست را در کنار تست‌های دیگر مورد نظر قرار می‌دهد.

سیگنال متوسط در واقع یک Option است که توسط دستگاه نوار قلب یا هولتر مونیتورینگ ریتم و به‌وسیله یک دستگاه مستقل اندازه‌گیری می‌شود. در کلینیک آریتمی دلتا در بیمارستان لاله این تست توسط دستگاه هولتر مونیتورینگ ریتم قلب چنانچه ضرورت داشته باشد، اندازه‌گیری شده و در کنار سایر پارامترها در تفسیر بیماری و تعیین استراتژی درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. انجام تست اندازه‌گیری سیگنال متوسط مانند گرفتن نوار قلب یا هولتر مونیتورینگ ریتم قلب، نیاز به آمادگی خاصی ندارد و پس از کاندید شدن بیمار برای این تست انجام آن صورت می‌گیرد و نیازی به بستری کردن بیمار ندارد.

سیگنال متوسط
سیگنال متوسط

به دنبال بیماری سکته قلبی یا انفاکتوس حاد میوکارد که قسمتی از قلب عملکرد پمپ مانند خود را از دست می‌دهد، بسته به شدت بیماری سیگنال متوسط مثبت شده یا افزایش می‌یابد. امکان دارد به دنبال باز کردن عروق مسدود یا تنگ‌شده قلب این سیگنال به مقادیر طبیعی خود برگردد. در غیر این صورت و با در نظر گرفتن سایر پارامترها مانند کاهش قدرت انقباض قلب یا کسر جهشی (Ejection fraction) ممکن است پزشک معالج با بررسی سایر جوانب بیماری توصیه به نصب دستگاه شوک‌دهنده یا دفیرپلاتور (ICD) کند تا بتواند بیماری را که در معرض ایست ناگهانی قلب قرار دارد، درمان کرده و محافظت کافی ایجاد نماید.

مثبت شدن سیگنال متوسط ممکن است موقتی بوده و به‌دنبال وقوع حوادث حاد قلبی اتفاق بیفتد و سپس با درمان‌های مناسب به مقادیر طبیعی برگردد و بنابراین نتایج این تست نباید نگرانی بی‌مورد در بیمار ایجاد نماید و باید نتایج در طول زمان در کنار سایر پارامترها مورد بررسی و تایید قرار بگیرند.

با پیشرفت تکنولوژی، اندازه‌گیری سیگنال متوسط در دستگاه‌های هولتر مورنیتورینگ ریتم قلب به‌صورت امری رایج در می‌آید و در کنار سایر پارامترها در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد. شایان ذکر است که تفسیر این تست نیاز به دانش بالا در مورد الکتروفیزیولوژی قلب دارد و نه‌تنها نباید توسط پزشکان غیرمتخصص قلب مورد تفسیر قرار بگیرد بلکه حتی متخصصین قلب نیز بهتر است آن را با مشورت یک پزشک فوق‌تخصص آریتمی قلبی بررسی کنند.

یکی از همکاران کلینیک آریتمی دلتا آقای دکتر علیرضا ملک‌راه در مورد سیگنال متوسط کتابی به رشته تحریر درآورده‌اند که گرچه به زبان فنی و برای متخصصین نگارش شده است اما ممکن است بیماران علاقه‌مند نیز بتوانند با خواندن آن ضمن افزایش اطلاع خود پزشک را در تصمیم‌گیری نهایی مدد رسانند. سیگنال متوسط تستی است با اندازه‌گیری آسان و تفسیر دشوار که توصیه می‌شود تفسیرکننده از دانش کافی برای استفاده از آن برخوردار باشد.

در صورتی که خواندن این مطلب برای شما مفید بوده است توصیه می‌کنیم مطلب آنالیز پیس میکر و آی‌سی‌دی را نیز مطالعه بفرمایید.

کلینیک دلتا مستقر در بیمارستان لاله، مرکزی تخصصی در زمینه آریتمی قلبی و اختلالات ناشی از آن است. افرادی که نیاز به خدمات مربوط به آریتمی قلب دارند می‌توانند از طریق بخش نوبت‌دهی اینترنتی وب‌سایت برای دریافت وقت ویزیت اقدام نمایند.

© 2019 Copyright © کلیه حقوق برای «کلینیک دلتا» محفوظ است. دیجیتال مارکتینگ جامع و تخصصی توسط: نوکارتو