اثرات ویروس کرونا بر قلب

اثرات ویروس کرونا بر قلب می‌تواند ماندگار باشد. متأسفانه کرونا می‌تواند بر سیستم قلبی و عروقی تأثیر منفی بگذارد. اثرات ویروس کرونا بر قلب شایع نیست و خیلی کم رخ می‌دهد و کاملاً غیرقابل‌برگشت است. متأسفانه اثرات ویروس کرونا می‌تواند بسیار خطرناک باشد و در برخی از مواقع کشنده است. برخی از افراد تصور می‌کنند در صورت مبتلا شدن به این ویروس، قلب درگیر شده و کرونا منجر به مرگ فرد می‌شود. خوشبختانه ویروس کرونا منجر به بیماری قلبی نمی‌شود. به‌طورکلی در اغلب اوقات ویروس کرونا موجب درگیرشدن بیماری ریوی می‌شود، اما به‌ندرت پیش می‌آید که باعث بیماری‌های قلبی شود.

بیماری کرونا چه مشکلاتی برای قلب ایجاد می‌کند؟

ویروس کرونا از یک سو موجب باعث تشدید تشکیل لخته می‌شود. این تشکیل لخته بیشتر اوقات در قسمت‌های دیگر بدن به جزء قلب اتفاق می‌افتد. تشکیل لخته در مغز و ریه اتفاق می‌افتد و موجب عوارض و علائم منحصربه‌فردی می‌شود. تشکیل لخته می‌تواند در قلب رخ دهد؛ یعنی یکی از رگ‌های خونی قلب دچار انسداد می‌شود و این مسدود شدن باعث سکته قلبی در فرد خواهد شد. تشکیل لخته و انسداد در قلب بسیار نادر بوده و به‌صورت موردی گزارش می‌شود که این اتفاق افتاده است. از دیگر اثرات ویروس کرونا بر قلب می‌توان به دیگر موارد اشاره کرد.

متأسفانه شیوع ویروس کرونا موجب شده که بیماران با اختلالات ریتم قلب مواجه شوند. در این صورت کرونا می‌تواند با افزایش ضربان قلب موجب اختلالات ریتم قلب شود. همچنین می‌تواند با کاهش ضربان قلب دچار اختلالات ریتم قلب شود. این ویروس می‌تواند موجب افزایش و یا کاهش شدید ضربان طبیعی قلب شود. در این صورت کرونا می‌تواند اصطلاحاً بیمار را رادیکال کند؛ یعنی ضربان قلب را به زیر 60 و یا حتی به 50 برساند.

اثرات ویروس کرونا بر قلب

آیا کرونا می‌تواند باعث ایست موقت قلب شود؟

از دیگر اثرات ویروس کرونا می‌توان به ایست موقت قلب اشاره کرد، اما در اغلب مواقع برگشت‌پذیر بوده است. براساس مطالعاتی که در ایران و جهان انجام شده است، مشاهده شده که در اغلب اوقات این بیماران به زندگی برمی‌گردند. همچنین به حالت اولیه خود باز می‌گردند. به‌ندرت پیش می‌آید برای برخی از بیماران باتری قلبی تعبیه شود. خوشبختانه اغلب اثراتی که ویروس کرونا روی سیستم الکتریکی قلب می‌گذارد، قابل برگشت است و به‌ندرت گزارش شده غیرقابل‌برگشت باشد. در صورت غیرقابل‌برگشت بودن اثرات، درمان‌هایی در این مورد وجود دارد که عوارض را رفع می‌کند و خطر را از بین می‌برد. به‌طورکلی کرونا می‌تواند بر روی قلب اثر بگذارد، اما درمان وجود دارد و امکان وقوع آن نیز بسیار کم است. در نهایت می‌توان گفت ویروس کرونا ممکن است در افرادی که دچار بیماری قلبی یا تپش قلب هستند، تشدید شود. در این صورت برخی از افراد بعد از کرونا تپش قلب در آن‌ها افزایش می‌یابد، اما خوشبختانه درمان وجود دارد و غیرقابل‌برگشت نیست.