اختلالات ژنتیکی ریتم قلب

اختلالات ژنتیکی ریتم قلب بیماری‌هایی هستند که در آن‌‎ها کانال‌های یونی، یون‌‎های سدیم و پتاسیم سلول‌های قلبی دچار اختلال شده‌اند. این اختلال‌ها باعث می‌شود که ریتم قلب به‌صورت ناگهانی به هم بریزد و در برخی از مواقع موجب ایست قلبی شود. همچنین در برخی از مواقع هم موجب ضربان‌های خیلی تند قلبی شود که نیاز به درمان‌های اورژانسی پیدا کنند. یکی از برجسته‌ترین بیماری‌های این حوزه بیماری سندروم بروگادا است. برخی از بیماران اسم این بیماری را شنیده‌‌اند، برای این‌که به‌شکل گسترده تنها در چند سال اخیر راجع به آن بحث شده، اما معلوم شده است که چه‌قدر بیماری مهم و خطرناکی می‌تواند باشد. معمولاً این بیماری در افراد جوان کشف می‌شود، بیشتر درگیر‌ها افراد مذکر هستند؛ بنابراین انتظار داریم در افرادی که هنوز به سن بالایی نرسیده‌اند، دیده شود. معمولاً علائم این بیماری به‌شکل تپش قلب خیلی شدید، سرگیجه و درد قلبی (به‌ندرت) ظاهر می‌شود.

اختلالات ژنتیکی ریتم قلب

دسته‌بندی اختلالات ژنتیکی ریتم قلب

اختلالات ژنتیکی دارای شاخه‌های بسیار زیادی است. این اختلالات در برخی از موقع موجب کاهش عملکرد قلب (Bradycardia)، سریع شدن تپش قلب (Tachycardia) و به‌صورت ایست قلبی (Cardiac arrest) خود را نشان می‌دهد. به‌طورکلی وقتی شنیده می‌شود یک فرد سالم در خواب فوت کرده است. همچنین در برخی از فیلم‌ها مشاهده می‌شود یک فوتبالیست در وسط زمین فوتبال نقش بر زمین شده و فوت می‌کند و یا در رختکن برای بازیکن‌ها این اتفاق می‌افتد، تمام این موارد جزء بیماری‌های ژنتیکی قلب به‌حساب می‌آید. معمولاً در این سن‌وسال بیماری‌های مرتبط با انسداد عروق قلبی، سکته قلبی متداول و یا مشهور کمتر است و اغلب با بیماری‌های ژنتیکی ریتم قلب ارتباط دارد.

از دیگر بیماری‌های این حوزه می‌توان به اضافه‌شدن یا افزایش پیداکردن فاصله QT یا سندروم کیوتی (LONG QT SYANDEROME) اشاره کرد. به عبارت علمی‌تر فاصله QT اینتروال افزایش پیدا می‌کند که یک فاصله‌ای است که در آن قلب آماده تحریک‌پذیری شدید خواهد بود. این فاصله یا  QT اینتروال چه خیلی طولانی شود یا خیلی کوتاه، می‌تواند موجب تحریک‌‎پذیری شدید قلب گردد. اگر در آن لحظه قلب به‌دلیل خاصی نظیر استرس یا بیماری دیگری تحریک شود، امکان دارد موجبات ایست قلبی را فراهم و فرد فوت کند. همین‌طور می‌توان گفت درمان اغلب این بیماری‌ها نصب دیوایزها یا باطری‌های قلبی است. این باطری‌ها می‌توانند روی سینه، داخل قلب، کنار سینه (زیربغل) نصب شوند و حالت یک ژنراتور آماده به کار را دارند که وقتی دچار ایست قلبی شدند آن‌ها شروع به فعالیت کنند و در کسری از ثانیه با واردکردن شوک الکتریکی موجب بازگشت قلب به حیات شوند.