ابلیشن قلب و از بین بردن آریتمی

ابلیشن قلب زمانی به کار می‌آید که پس از آنکه پزشک فوق تخصص آریتمی در مطالعه  الکتروفیزیولوژی و نقشه برداری الکتریکی قلب، به تشخیص کامل رسید و محل آریتمی (ضربان نامنظم قلبی) را معین کرد، می‌تواند نقطه یا نقاط مورد نظر را با تجهیزات متعددی از بین برده و غیرفعال کند. معمولا از بین بردن نقاط تحریک شده با منشا آریتمی به‌وسیله ایجاد گرمای مناسب توسط امواج رادیو فرکانس از بین برده می‌شود اما برخی موارد استفاده از سرما (یا فریز کردن) نیز می‌تواند گزینه انتخاب مناسبی باشد که در محل دیگری (رجوع کنید به کرایو ابلیشن و کرایو بالون) توضیح داده شده است.

از بین بردن آریتمی یا همان ابلیشن، درمان بسیار مدرنی در کنترل آریتمی‌های قلبی به‌خصوص آریتمی‌های خطرناک است. انجام این کار به مهارت زیاد متخصص قلب و فوق تخصص آریتمی‌های قلبی دارد.

برای دسترسی به نقاط مورد نظر، پزشک فوق تخصص از ورید یا شریان رانی (فمورال) استفاده می‌کند. در واقع چون ابلیشن و نقشه برداری الکتریکی و مطالعه الکتروفیزیولوژی در غالب اوقات همزمان صورت می‌گیرند، از محل همان شیت که نقشه برداری صورت گرفته، عمل ابلیشن نیز صورت می‌گیرد. پزشک معالج از کاتترهای مختلفی با اشکال و کارایی‌های متفاوت برای رسیدن به نقطه مذکور و از بین بردن آن بهره می‌برد. این کاتترها با تکنولوژی پیشرفته‌ای ساخته شده‌اند و به پزشک امکان می‌دهند که با ضریب دقت بالا و کیفیت مطمئن، ضمن از بین بردن نقاط هدف که آریتمی ایجاد می‌کنند، از آسیب به نقاط حیاتی قلب جلوگیری کند.

ابلیشن و-از-بین-بردن-آریتمی-قلبی
ابلیشن و-از-بین-بردن-آریتمی-قلبی

در ساخت انواعی از این کاتترها از روکش طلا استفاده شده است که باعث می‌شود انتقال گرما برای از بین بردن نقاط تحریک شده، کیفیت و safety بالاتری امکان‌پذیر گردد. ما در بیمارستان لاله و کلینیک آریتمی دلتا از این کاتترها در مواردی که لازم باشد استفاده می‌کنیم تا استاندارد درمان قطعی آریتمی‌های قلبی را به حداکثر برسانیم.

ابلیشن آریتمی‌های قلبی، درمانی است بسیار موثر که در اغلب موارد می‌تواند برای همیشه به تپش قلب بیمار یا بروز آریتمی‌های خطرناک خاتمه دهد. با ازبین بردن کانون آریتمی قلبی، فرد بیمار با درصد بالایی برای همیشه از تجربه مجدد آریتمی آزاد خواهد شد. با اینکه ریسک عود مجدد آریتمی به‌خصوص در مورد آریتمی‌های بطنی وجود دارد، خوشبختانه ریسک عود مجدد آریتمی در آریتمی‌های فوق بطنی (یا دهلیزی) بسیار اندک و در حدود 2-3% است ولی در مورد آریتمی‌های بطن ممکن است این درصد اندکی بالاتر باشد که بستگی به نوع و محل آریتمی دارد.

در برخی موارد چون کانون آریتمی در عمق عضله‌ی قلبی قرار دارد، انجام عمل ابلیشن با چالش‌هایی رو به رو می‌شود و ممکن است فوق تخصص آریتمی، انجام کامل عمل را به جلسه دیگری موکول کند. در برخی موارد این چالش نه نسبت به عمق کانون آریتمی بلکه به محل قرارگیری آن مربوط می‌شود. مثلا در برخی موارد انجام ابلیشن امکان دارد همراه با ریسک بالای آسیب به سایر عناصر قلبی مانند رگ‌های قلب همراه باشد. در این موارد امکان دارد فوق تخصص آریتمی با مشورت بیمار یا همراهان از ادامه عمل منصرف شده یا اینکه در صورت قبول ریسک، آن را ادامه دهد، خوشبختانه احتمال بروز چنین ریسک‌هایی بسیار اندک و در حد قابل قبول است.

یکی از آریتمی‌های شایع و در عین حال مهم و چالش‌برانگیز فیبریلاسیون دهلیزی (Atrial Fibrillation) است که در درمان آن، ابلیشن به لطف تکنولوژی جدید، نقشه‌برداری سه بعدی و استفاده از کرایو بالون امروزه مقدور شده است. با این همه انجام ابلیشن یا از بین بردن آریتمی فیبرپلاسیون دهلیزی کاری است که به مهارت فراوان نیاز دارد و متاسفانه در کشور ما به جز مراکز محدودی آن را انجام نمی‌دهند. این عمل نیاز به مهارت، دقت، تکنولوژی و حوصله فراوان دارد، گاهی ممکن است 3 تا 4 ساعت به طول بیانجامد و معمولا پزشک فوق تخصص آریتمی ترجیح می‌دهد بیمار توسط متخصص بیهوشی به خواب رود و پس از خاتمه عمل مجددا بیدار شود. مجهز بودن مرکز یا بیمارستان مورد نظر به تکنولوژی‌های جدید شرط لازم، نتیجه‌بخش بودن و موثر بودن عمل ابلیشن فیبریلاسیون دهلیزی است.

معمولا به بیماران قبل از عمل ابلیشن، توصیه می‌شود اگر داروهای کنترل‌کننده آریتمی مصرف می‌کنند، آن را به‌مدت 24 تا 48 ساعت قطع کنند. در مورد ریتم فیبرپلاسیون دهلیزی موضوع پیچیده‌تر است. زیرا معمولا این بیماران علاوه بر داروهای کنترل‌کننده آریتمی، داروهای ضد انعقادی نیز مصرف می‌کنند. در این موارد، بسته به نوع بیماری و شدت آن امکان دارد پزشک فوق تخصص آریتمی دارو را حین عمل ادامه دهد یا قبل از عمل قطع کند.

ابلیشن و-از-بین-بردن-آریتمی-قلبی
ابلیشن و-از-بین-بردن-آریتمی-قلبی

خیلی از مراکز من‌جمله مرکز ما، توصیه می‌کنند بیمار قبل از انجام عمل ابلیشن، حتما اکوکاردیوگرافی انجام داده باشد تا در صورتی که شکل خاصی از آناتومی وجود دارد قبل از عمل از آن مطلع باشیم و در ضمن در داخل خطرات قلب، توده یا لخته‌ای وجود نداشته باشد، در مورد بیماران با ریتم فیبرپلاسیون (دهلیزی) با توجه به احتمال بیشتر وجود لخته، بررسی با اکوکاردیوگرافی قبل از عمل و همچنین انجام اکوکاردیوگرافی از طریق مری اکیدا توصیه می‌شود تا از تمام زوایای قلب در مورد عدم وجود لخته قبل از عمل اطمینان حاصل کنیم. برخی مراکز به‌جای اکوکاردیوگرافی از طریق مری، ترجیح می‌دهند این بررسی را به وسیله CT scan قلبی انجام دهند که آلترناتیو اکوی مری محسوب می‌شود.

در نهایت انجام عمل ابلیشن آریتمی، یا سوزاندن کانون‌های آریتمی، در جهان امروز توسط انجمن‌های قلب آمریکا، اروپا و آسیا پاسیفیک به عنوان یک روش مطمئن، سالم و موثر شناخته شده و توصیه می‌شود. نتایج ما، در کلینیک آریتمی دلتا در بیمارستان لاله، با نتایج جهانی و آمارهای بین‌المللی همخوان و قابل مقایسه است.

کلینیک دلتا مستقر در بیمارستان لاله، مرکزی تخصصی در زمینه آریتمی قلبی و اختلالات ناشی از آن است. افرادی که نیاز به خدمات مربوط به آریتمی قلب دارند می‌توانند از طریق بخش نوبت‌دهی اینترنتی وب‌سایت برای دریافت وقت ویزیت اقدام نمایند.

© 2019 Copyright © کلیه حقوق برای «کلینیک دلتا» محفوظ است. دیجیتال مارکتینگ جامع و تخصصی توسط: نوکارتو