ایجاد انسداد مکانیکی گوشک دهلیز چپ

در توضیح انسداد مکانیکی گوشک باید گفت برخی بیماران که سابقه تشکیل لخته‌ی داخل قلبی و وقوع سکته مغزی از یک سو و ابتلا به بیماری خونریزی‌دهنده از سوی دیگر دارند، ممکن است کاندیدای بستن گوشک دهلیز چپ با یک وسیله خاص شوند.

وقتی در داخل دهلیز چپ و گوشک آن (گوشک زائده‌ای بن‌بست است که از خود دهلیز جدا می‌شود) لخته تشکیل می‌شود، امکان حرکت این لخته و انسداد شریان‌های مهم بدن (مانند شریان‌های مغزی که منجر به سکته مغزی می‌شود) وجود دارد لذا در این بیماران ضروری است که داروی رقیق‌کننده خون تجویز شود. از سوی دیگر برخی بیماران امکان دارد زمینه بیماری خونریزی‌دهنده داشته باشند (مانند کسی که دچار خونریزی معده یا گوارشی می‌شود) در این صورت باید از تجویز داروی رقیق‌کننده خون پرهیز کرد.

در چنین شرایطی می‌توان از عمل بستن گوشک دهلیز چپ سود جست. بدین ترتیب با انسداد گوشک خطر حرکت کردن لخته از بین می‌رود و احتمال انسداد عروق مغزی توسط لخته تشکیل شده در قلب به شدت کاهش می‌یابد و دیگر نیازی به داروی ضد انعقاد یا رقیق‌کننده خون نخواهد بود تا پزشک یا بیمار نگران احتمال خونریزی از سوی دیگر نباشند.

انسداد مکانیکی گوشک
انسداد مکانیکی گوشک

این روش و عمل جراحی بسیار جدید است و حتی در کشورهای پیشرفته نیز به ندرت انجام می‌شود و هنوز به عنوان درمان اول جلوگیری از حرکت لخته خون محسوب نمی‌شود و تنها در شرایطی توجیه می‌شود که اقدام‌های دیگر من‌جمله داروها قابل استفاده نباشند بنابراین جزو عمل‌های شایع و متداول نیست و با توجه به پتانسیل عوارض نسبتاً مهم، این عمل همواره به عنوان آخرین راه‌حل، در نظر گرفته می‌شود.

برای انجام عمل بستن گوشک دهلیز چپ، بیمار به آمادگی‌های زیادی از جمله تصویربرداری دقیق به وسیله Multidetection  CT و اکوکاردیوگرافی قبل و حین عمل و مشاوره بیهوشی نیاز دارد. عمل جراحی فوق چون به مهارت و تجربه زیاد نیاز دارد، لازم است تیمی از پزشکان معالج با همکاری هم این عمل را انجام دهند متخصص اکوکاردیوگرافی، متخصص آریتمی و تخصص اینتروشن به همراه متخصص بیهوشی و جراح قلب بایستی چنین تیمی را تشکیل دهند.

در صورتی که علاقه‌مند هستید مطلب مربوط به کرایو ابلیشن قلب و کرایو بالون قلب را نیز مطالعه کنید.

کلینیک دلتا مستقر در بیمارستان لاله، مرکزی تخصصی در زمینه آریتمی قلبی و اختلالات ناشی از آن است. افرادی که نیاز به خدمات مربوط به آریتمی قلب دارند می‌توانند از طریق بخش نوبت‌دهی اینترنتی وب‌سایت برای دریافت وقت ویزیت اقدام نمایند.

© 2019 Copyright © کلیه حقوق برای «کلینیک دلتا» محفوظ است. دیجیتال مارکتینگ جامع و تخصصی توسط: نوکارتو