تست های تشخیصی و تحریکی

برای بعضی از بیمارهای ریتم قلب که به‌وسیله روش‌های استاندارد مانند نوار قلب، اکوکاردیوگرافی، تست ورزش و مطالعه الکتروفیزیولوژی، پزشک متخصص قلب و فوق تخصص آریتمی قلب نتوانسته است به تشخیص قطعی برسد، انجام تست های تشخیصی و تحریکی توصیه می‌شود.

برای انجام این تست لازم است بیمار آمادگی نسبی داشته و در جریان نحوه ی انجام آن قرار گرفته باشد. معمولا می‌توان این تست را در بخش ویژه و کنار بیمار انجام داد. اما توصیه ما این است که حتی‌الامکان این تست‌ها در محیطی امن‌تر مانند بخش کت‌لب یا آنژیوگرافی قلب و عروق انجام شوند.

در طی این تست معمولا داروهای خاصی جهت تحریک قلب در حالی‌که بیمار هوشیار است و مانیتورینگ قلبی مداوم دارد استفاده می‌شوند. تزریق این داروها تدریجی است و در طی تزریق با گرفتن نوار قلب سریال که توسط پرستار ورزیده و آموزش دیده انجام می­‌شود، این نوارها در اختیار پزشک جهت تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

تست های تشخیصی
تست های تشخیصی

داروهای شایع که برای این مورد استفاده می‌شوند و در ایران موجود هستند. پروکایین آمید و فلکاینید هستند، بنابراین این تست را تست تشخیصی پروکایین آمیدیا تست تشخیصی – تحریکی با فلکاینید می‌نامند.

پس از انجام تست و به پایان رسیدن آن، توصیه می­‌شود حداقل 6 ساعت مانیتورینگ قلبی ادامه یابد و پس از آن در صورتی که از نوار قلب بیمار تغییرات به‌وجود آمده در اثر تزریق دارو از بین رفته باشد می‌توان بیمار را مرخص نمود. بنابراین در واقع این تست تشخیصی (تست تشخیصی پروکایین آمید) نوعی کار سرپایی محسوب می‌­شود. یکی از موارد قابل ذکر برای استفاده از تست تشخیصی پروکایین آمید بیماری سندرم بروگادا  BRUGADA است.

تست تشخیصی با دارو (‌پروکایین امید یا فلکاینید)‌ یکی از تست‌های قابل قبول و نسبتا حساس برای تشخیص سندرم بروگادا محسوب می‌شود و در مجموع می‌توان گفت تست ارزان قیمت و کم خطری است ولی تفسیر آن نیاز به مهارت و تجربه مستمر دارد.

توصیه می‌‌کنیم در ادامه این مطلب در مورد نقشه‌برداری سه بعدی قلب به صورت الکتریکی را نیز مطالعه بفرمایید.

کلینیک دلتا مستقر در بیمارستان لاله، مرکزی تخصصی در زمینه آریتمی قلبی و اختلالات ناشی از آن است. افرادی که نیاز به خدمات مربوط به آریتمی قلب دارند می‌توانند از طریق بخش نوبت‌دهی اینترنتی وب‌سایت برای دریافت وقت ویزیت اقدام نمایند.

© 2019 Copyright © کلیه حقوق برای «کلینیک دلتا» محفوظ است. دیجیتال مارکتینگ جامع و تخصصی توسط: نوکارتو