ای سی دی قلب ؛ نصب ICD

ای سی دی قلب (ICD) به دستگاهی اطلاق می‌شود که همانند پیس‌میکر در قسمت بالای قفسه سینه نصب می‌شود. دستگاه ICD در مواردی توصیه می­‌شود که بیمار به دلیل آریتمی‌های خطرناک بطنی در معرض ایست قلبی قرار داشته باشد. دستگاه ICD می­‌تواند با تشخیص به‌موقع آریتمی قلبی، آن را شناسایی کرده و سرعت آن را کنترل کند، و در صورتی‌که موفق به کنترل آن نشود، با وارد کردن شوک الکتریکی به قلب سبب برگرداندن ریتم طبیعی قلب شود.

دستگاه ICD اکثر قابلیت‌های پیس‌میکر را دارد یعنی نه‌تنها در موارد تاکیکاردی و ریتم‌های تند قلبی عمل می‌کند، بلکه همچنین در شرایط کاهش ضربان قلب یا حتی ایست قلبی ناگهانی هم می­‌تواند با پیس کردن قلب ضربان قلب را احیا کرده و مانع از وقوع حوادث ناگوار شود.

دستگاه icd همانند پیس‌میکر می‌تواند در انواع تک‌حفره‌ای، دو حفره‌ای و سه حفره‌ای طراحی شود و نوع دستگاهی که بیمار بدان نیاز دارد، بسته به تشخیص متخصص قلب و فوق‌تخصص آریتمی قلب تعیین شده و برای بیمار تعبیه گردد.

مانند پیس‌میکر، icd نیز در قسمت چپ قفسه سینه و در زیر پوست قرار گرفته و لید (سیم icd) از طریق ورید ساب کلاویکول (زیر ترقوه‌ای) به داخل قلب هدایت می‌شود و در داخل حفره قلب ثابت می‌شود. بسته به وضعیت چاقی و لاغری بیمار ممکن است برآمدگی icd در زیر پوست مواقعی که بیمار لباس به تن ندارد قابل مشاهده باشد.

ای سی دی قلب
ای سی دی قلب

بیماری که ای سی دی قلب (icd) دارد، زندگی نرمالی را تجربه می‌کند و محدودیت مهم و قابل توجه نخواهد داشت البته در برخی از موارد باید نکاتی را رعایت کند:

۱-از دستکاری دستگاه  icd خودداری کند و مراقب تمیزی و بهداشت پوست روی آن باشد.

۲-در مورد icd هایی که برای انجام MRI (هر قسمت از بدن) طراحی نشده‌اند، حتماً قبل از انجام MRI، پزشک تعبیه کننده icd  یا هر فوق‌تخصص آریتمی مشاوره انجام دهد تا در صورت نیاز دستگاه icd  برای چند ساعت خاموش گردد.

۳-در مواردی که نیاز به عمل جراحی وجود دارد قبل از عمل با پزشک تخصص قلب مشاوره انجام دهد.

۴-چنانچه icd بیمار توسط آلارم مخصوص (برخی از icd ها به‌جای آلارم، ویبراسیون یا لرزش ایجاد می‌کنند) هشدار دریافت کند، در اولین فرصت بایستی به پزشک معالج یا فوق‌تخصص آریتمی مراجعه کند.

5- بیمار دارای ICD از نظر انجام فعالیت‌های روزانه، ورزش و شنا، روابط زناشویی، مسافرت هوایی یا زمینی و استفاده از تلفن همراه، کنترل از راه دور تلویزیون و دزدگیر اتومبیل منعی ندارد.

قبل از انجام عمل جراحی نصب ICD بایستی بیمار آمادگی‌هایی را در مورد وضعیت قلبی، مصرف داروها و تصویربرداری‌های انجام شده و بررسی امکان بیهوشی کسب کند. معمولاً عمل‌های جراحی نصب icd به غیر از موارد سه حفره‌ای عمل جراحی سنگینی نیست و عوارض مهمی ندارد نصب icd  می‌تواند همان عوارض نصب دستگاه پیس‌میکر را داشته باشد.

اخیراً انواع جدیدی از دستگاه‌های هوشمند icd  وارد بازار شده‌اند که به جای نصب شدن بر روی قفسه سینه در کنار بغل، دست چپ بیمار نصب می‌شوند و در حالت عادی حتی بدون لباس قابل رویت نیستند طرفه آنکه لید مربوط به این ICD وارد حفرات قلب نمی‌شود و در ناحیه زیر جلد تعبیه می‌شود. البته این دستگاه‌های icd برای همگان قابل استفاده و مناسب نیستند و مناسب بودن بیمار از نظر نصب این دستگاه‌ها (s-icd) بایستی توسط پزشک فوق‌تخصص قلب بررسی، تایید و مناسب‌سنجی شده باشد این دستگاه‌ها از icd  استاندارد گران‌تر هستند.

دستگاه icd نیز مانند پیس‌میکر به آنالیز و برنامه‌ریزی دوره‌ای نیاز دارد. در ابتدا پس از نصب این دستگاه باید در مرحله اول مورد آنالیز و برنامه‌ریزی قرار گیرد سپس نوبت دوم، ماه اول و بعد ماه سومِ پس از نصب خواهد بود.  پس از آن هر ۴ الی ۶ ماه بسته به صلاحدید پزشک معالج، بیمار دارای  ICD برای چکاپ و برنامه‌ریزی مجدد بایستی به کلینیک فوق‌تخصص آریتمی مراجعه نماید.

ICD اطلاعات با ارزشی در اختیار پزشک معالج قرار می‌دهد، پزشک فوق‌تخصص آریتمی‌های قلبی در هر نوبت آنالیز ICD اطلاعات مربوط را استخراج و آنالیز می‌کند و چنانچه مورد مشکوک یا غیرطبیعی را بیابد به درمان آن مبادرت می‌کند. در بسیاری از موارد خود بیمار آگاهی کامل نسبت به تغیرات اتفاق افتاده در قلب خود ندارد و احتمالا هیچ علامت جدیدی را ذکر نمی‌کند. در برخی موارد این یافته‌ها کمک خواهند کرد که از وقوع حوادث ناگوار بعدی مانند سکته مغزی در آینده جلوگیری به‌عمل آید.

انواع جدید دستگاه‌های ICD نه‌تنها قابلیت انجام MRI  را دارند (یعنی انجام MRI در این بیماران منعی ندارد) بلکه می‌توانند از طریق یک مودم نصب شده در منزل، اطلاعات ICD را به سیستم مرکزی (کلینیک پزشک معالج یا کمپانی ICD) رله کنند. بدین ترتیب در طول 24 ساعت امکان دریافت اطلاعات بیمار توسط پزشک کاملا وجود خواهد داشت. مطالعات زیادی نشان داده است که دستگاه‌های icd طول عمر بیماران را افزایش می­‌دهد.

کلینیک دلتا مستقر در بیمارستان لاله، مرکزی تخصصی در زمینه آریتمی قلبی و اختلالات ناشی از آن است. افرادی که نیاز به خدمات مربوط به آریتمی قلب دارند می‌توانند از طریق بخش نوبت‌دهی اینترنتی وب‌سایت برای دریافت وقت ویزیت اقدام نمایند.

ای سی دی قلب

© 2019 Copyright © کلیه حقوق برای «کلینیک دلتا» محفوظ است. دیجیتال مارکتینگ جامع و تخصصی توسط: نوکارتو