کرایو ابلیشن قلب ،‌ کرایو بالون قلب

انجام عمل کرایو ابلیشن قلب و کرایو بالون قلب معمولا به‌وسیله امواج رادیوفرکانس و از طریق گرم کردن بافت معیوب جهت از بین بردن کانون آریتمی صورت می‌گیرد. اما در سال‌های اخیر به دلایلی که خواهد آمد، روش سرد کردن یا فریز کردن کانون آریتمی هم مورد توجه قرار گرفته است. در کرایو ابلیشن پزشک متخصص آریتمی‌های قلبی به‌وسیله کاتتر خاص و منبع سرما، می­‌تواند بافت قلبی را در حد فریز تا 40 درجه زیر صفر برساند و قسمت معیوب بافت قلبی را از کار بیاندازد و به این ترتیب به بروز ریتم‌های غیر طبیعی در قلب خاتمه دهد.

کرایو ابلیشن می‌تواند به‌صورت ابلیشین‌های استاندارد (کاتتر خطی و ساده)‌ و یا به‌صورت بالون‌های کرایو کننده مورد استفاده قرار گیرد. در مواردی که محل آریتمی به مناطق حساس قلب نزدیک است استفاده از کرایو ابلیشن برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی ناشی از آسیب به این مناطق حساس در مقابل روش ابلیشن استاندارد یا سوزاندن توصیه می‌شود. زیرا آسیب ناشی از کرایو ابلیشن قابلیت برگشت و پیشگیری کردن بیشتری نسبت به ابلیشن استاندارد دارد.

استفاده از کرایو بالون قلب برای ابلیشن و از بین بردن ریتم فیبریلاسیون دهلیزی (Atrial Fibrillation  یا به اختصار AF) نتایج خیلی خوبی داشته است. در تکنیک کرایو بالون داخل دهلیز چپ و وریدهایی که باعث آریتمی دهلیزی می‌شوند توسط کرایو بالون مورد هدف فریز کردن قرار می‌گیرند و مکانیزم کرایو باعث می­‌شود که این بافت‌های تحریک شده و معیوب از کار بیفتد و باعث می­‌شود که با خاتمه یافتن AF بافت دهلیزی سلامت کار الکتریکی و مکانیکی خود را بازیابد و ضمن بهبودی عمل پمپ قلب، احتمال بروز و تشکیل لخته، کاهش یافته و از سکته‌های مغزی احتمالی جلوگیری صورت می‌گیرد. اخیرا نشان داده شده است که ادامه یافتن و درمان نشدن AF ممکن است در بروز آلزایمر زودرس نقش داشته باشد.

کرایو ابلیشن قلب کرایو بالون قلب
کرایو ابلیشن قلب کرایو بالون قلب

کرایو بالون و کرایو ابلیشن روشی بسیار مدرن و جدید است که در کشور ما فقط در مراکز محدودی صورت می‌گیرد که از آن جمله بیمارستان لاله – کلینیک آریتمی دلتا هست و نیاز به تجربه و دانش زیاد دارد. این روش که مبدا آن کشور کانادا و شهر مونترال است در مدت کوتاهی توانسته است روش مدرنی در درمان ریتم فیبریلاسیون دهلیزی (AF) ارائه کند که نسبت به روش‌های قبلی ارجحیت‌های قابل توجهی دارد و از جمله این ارجحیت‌ها، سادگی، زمان کمتر،‌ تاثیر بهتر و عوارض کمتر در این عمل است.

با این همه استفاده از کرایو بالون در همه بیماران مقدور نیست، بسته به وضعیت آناتومیک یا الکتریکی دهلیزها و یا ماهیت بیماری AF ممکن است درمان با کرایو بالون مقدور نباشد.

همانند ابلیشن‌های استاندارد، انجام کرایو بالون برای درمان AF نیاز به آمادگی و بررسی کامل بیمار دارد. وضعیت ریوی، داروها و مدت زمان طول کشیدن ریتم فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است در تصمیم پزشک فوق تخصص آریتمی در انجام دادن این عمل برای بیمار موثر واقع شود. معمولا چنانچه بیماران آمادگی داشته باشند توصیه می­­‌شود بسته به نوع AF قبلا یک تصویربرداری به‌وسیله اکوکاردیوگرافی از طریق مری یا آنژیوگرافی با سی تی اسکن انجام داده باشند. این تصویربرداری‌ها به پزشک امکان می­‌أدهد به بررسی وضیعت آناتومیک قلب قبل از عمل مسلط باشد و همچنان بتواند وجود یا عدم وجود لخته را در داخل حفره‌های قلب بررسی نماید.

برای کرایو بالون نیز مانند ابلیشن استاندارد،‌ پزشک از عروق وریدی اندام تحتانی راست استفاده می­‌کند. خوشبختانه عوارض عروقی این عمل بسیار ناچیز بوده و احتمال وقوع آن خیلی اندک است.

معمولا پس از این عمل که امکان دارد حدود 2 ساعت طول بکشد و در طول آن پزشک فوق تخصص آریتمی از همکاران متخصص بیهوشی برای خواب کردن بیمار مشاوره و کمک می‌خواهد،‌ بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه به‌مدت 24 ساعت منتقل شده تا ریتم وی توسط مانیتورینگ به‌وسیله پرستاران دوره‌دیده کنترل شود.

بیشتر پزشکان داروهای بیمار را پس از عمل ابلیشن (استاندارد یا کرایو بالون) AF به‌مدت سه ماه ادامه می­­دهند و پس از سه ماه بعد از انجام هولترمانیتورینگ نسبت به قطع داروها تصمیم می­‌گیرند.

در نهایت کرایو بالون، عملی موثر،‌ مدرن و کم‌خطر با تاثیر درمان دائمی بالا و نتایج آن در کشور ما بسیار امیدوارکننده بوده است. این عمل در مراکز محدودی انجام می‌شود که کلینیک آریتمی دلتا در بیمارستان لاله افتخار دارد یکی از این مراکز باشد. هزینه‌های کرایو بالن به‌خاطر تکنولوژی پیشرفته اندکی از هزینه‌های ابلیشن استاندارد بالاتر است.

در صورتی که تمایل دارید می‌توانید مطلب مربوط به الکتروفیزیولوژی قلب و نقشه‌برداری الکتریکی را نیز مطالعه بفرمایید.

کلینیک دلتا مستقر در بیمارستان لاله، مرکزی تخصصی در زمینه آریتمی قلبی و اختلالات ناشی از آن است. افرادی که نیاز به خدمات مربوط به آریتمی قلب دارند می‌توانند از طریق بخش نوبت‌دهی اینترنتی وب‌سایت برای دریافت وقت ویزیت اقدام نمایند.

کرایو ابلیشن قلب کرایو بالون قلب

© 2019 Copyright © کلیه حقوق برای «کلینیک دلتا» محفوظ است. دیجیتال مارکتینگ جامع و تخصصی توسط: نوکارتو