علائم بیماری قلبی ؛ از خفیف تا شدید

علائم بیماری قلبی می‌تواند شامل احساس درد در قفسه سینه، گرفتگی و فشار باشد. علت بیماری قلبی می‌تواند شامل موارد مختلفی نظیر بیماری دریچه قلب، فشارخون بالا، دیابت، استرس، مصرف بیش از حد الکل، کافئین و سیگار باشد. شایع‌ترین علائم سکته قلبی درد بوده که درون سینه رخ می‌دهد و اغلب پشت جناغ است. معمولاً این علائم درد منتشر هست؛ یعنی نه خیلی کوتاه و نه خیلی طولانی است. این امکان وجود دارد زمان آن بیش از 20 دقیقه باشد یا حتی چند ساعت طول بکشد که شدت درد ثابت بوده و بالا یا پایین نمی‌شود. اگر بخواهید شدت درد را از 1 تا 10 رتبه‌بندی کنید، ممکن است به 10 بیشتر نزدیک باشد. اگر شدت درد در افراد به 10 نزدیک باشد، درد بسیار شدید و دردناک است و امکان دارد برخی از نقاط بدن تیر بکشد. این نقاط بدن ممکن است دست چپ، پشت، به سمت بالا و یا حتی دست راست باشد. در این صورت امکان دارد درد دست راست، جزء علائم سکته قلبی محسوب شود. موارد گفته شده، می‌تواند جزء شایع‌ترین نشانه‌های سکته باشد، اما در برخی از مواقع این امکان وجود دارد سکته قلبی رخ داده، اما این علائم را نداشته باشند.

به‌طورکلی این امکان وجود دارد افرادی که دچار سکته قلبی می‌شوند، تصور کنند که هیچ‌گونه مشکلی نداشته‌اند و این اتفاق یهویی رخ داده است. اگر به‌صورت دقیق شرح حال آن‌ها بررسی شود، مشخص می‌شود که علائمی داشته‌اند، اما آن علائم را انکار کرده‌اند یا تصور کردند که به بخش قلبی عروقی ارتباطی ندارد.

سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی از نظر پزشکی به معنای انسداد کامل یک رگ قلب که باعث نرسیدن خون به قسمتی از عضله قلبی می‌شود و آن عضله قلبی آسیب می‌بیند و از کار می‌افتد. در این صورت، اگر به آن توجه نداشته باشید امکان دارد برای همیشه آن بافت از بین برود و تبدیل به بافت مرده شود.

علائم بیماری قلبی

علائم بیماری قلبی که نباید نادیده گرفته شود

به‌طورکلی علائم سکته قلبی می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

این امکان وجود دارد این علائم همراه با درد در گردن و یا شانه‌ها احساس شود. در برخی از موارد حتی درد در فک تحتانی احساس می‌شود که در اغلب مواقع افراد نزد دندانپزشک مراجعه می‌کنند و در نهایت مشخص شده که بیماری قلبی داشته‌اند.

تنگی نفس، سرگیجه

از مهم‌ترین علائم نادر این است که اصلاً هیچ‌گونه دردی وجود ندارد و فرد تنها تنگی نفس داشته باشد. ممکن است با تنگی نفس ناگهانی، فرد دچار سکته قلبی شود. علائم دیگری مانند سرگیجه نیز وجود دارد. ممکن است فرد به‌دلیل سرگیجه به پزشک مراجعه کند که دلیل آن پارگی یکی از عروق باشد، و به‌دنبال آن سکته قلبی اتفاق افتاده است. در برخی از موارد احتمالاً فرد به‌دنبال سکته قلبی، هوشیاری خود را از دست دهد و دچار سنکوب شود. در این صورت این موارد می‌توانند جزء علت سکته قلبی محسوب شوند.

فشارخون

معمولاً فشارخون در هنگام حمله قلبی افزایش می‌یابد. همین‌طور می‌‎توان گفت اگر سکته قلبی خیلی شدید باشد، امکان دارد فشارخون افت پیدا کند؛ بنابراین تنها از طریق فشارخون نمی‌توان تشخیص داد فرد سکته کرده است یا خیر. سکته قلبی در برخی از موارد موجب افزایش خون و در بعضی مواقع باعث کاهش آن می‌شود.

درد معده یا سوزش سردل

در برخی از مواقع افراد دردی را در سردل خود احساس می‌کنند. در این مواقع نمی‌دانند که درد معده یا قلب است. حال شاید این سؤال برای افراد پیش آید که آیا امکان دارد، درد معده باشد. در حقیقت این امکان وجود دارد، بین درد دستگاه گوارش و سیستم قلبی عروقی هم‌پوشانی وجود داشته باشد. در این صورت درد سیستم قلبی عروقی می‌تواند روی معده احساس شود و هم درد معده روی قفسه سینه خود را نشان دهد. به‌طورکلی به‌غیراز این موارد باز با یکدیگر ارتباطاتی نیز دارند؛ به‌عنوان‌مثال، اگر سکته قلبی در قسمت پایینی یا تحتانی قلب رخ داده باشد، به‌دلیل مجاورت با معده امکان دارد با علائم گوارشی همراه باشد. ممکن است فرد دچار حالت تهوع، استفراغ شود، اما در حقیقت دچار سکته قلبی ناحیه تحتانی قلب شده است.

علائم بیماری قلبی

سکسکه

امکان دارد سکسکه دچار سکته شود. تمام این موارد نشان می‌دهد که با کوچک‌ترین علائم که در قفسه سینه احساس می‌شود، باید مراقبت باشید که اتفاقی در قلب رخ ندهد.

با بیان این علائم افراد نمی‌توانند بگویند هیچ‌گونه علائمی ندارند. در این صورت امکان دارد فرد دچار علائم گوارشی شده و حتی سکسکه‌های مکرر داشته، به‌ویژه هرگونه تغییر عادت یا علائمی که به‌دنبال ورزش و یا فعالت اتفاق می‌افتد، می‌تواند با سیستم قلبی عروقی ارتباط مستقیمی داشته باشد. توجه به این نکات بررسی شده و چک کردن این علائم توسط پزشک متخصص قلب و عروق می‌تواند در پیشگیری از سکته قلبی در آینده بسیار مؤثر باشد.

در این مقاله سعی شد در رابطه با علائم بیماری قلبی بحث کنیم. از مهم‌ترین علت بیماری قلبی می‌توان به درد در قفسه سینه اشاره کرد. سکته قلبی دارای علائم بسیار زیادی است که بیماران باید در صورت مشاهده هر یک از این نشانه‌ها به پزشک متخصص مراجعه کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نشانه‌های مشکل قلبی می‌توانید با کارشناسان ما در کلینیک دلتا در ارتباط باشید.