عوامل خطرساز برای قلب

عوامل خطرساز برای قلب می‌تواند شامل بیماری نظیر سرگیجه، سردرد، درد در قفسه سینه، تپش قلب، تنگی نفس، ضعف و خستگی باشد. اگر هرکدام از این علائم را دارید به‌عنوان نشانه‌های بیماری قلبی و عروقی آن را جدی بگیرید. یکی از عوامل خطرساز و شناخته شده برای قلب در جوامع پیشرفته، مسئله استفاده از دخانیات به‌ویژه سیگار است. مضر بودن سیگار یک امری ثابت شده است، حتی مکانیزم‌های آن شناخته شده که چگونه به قلب آسیب می‌رساند. سیگار به سیستم قلب و عروق، سلول‌هایی که در جداری عروق قرار دارند، آسیب می‌رساند. همچنین به عوامل خطرزا مانند فشارخون، دیابت کمک می‌کند و این‌که چگونه دیگر عروق بدن مثل عروق اندام‌های فوقانی، تحتانی و عروق مغزی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

نکات مهم در رابطه با عوامل خطرساز برای قلب

به‌طورکلی اغلب افراد مدت طولانی سیگار می‌کشند، سپس با بیماری قلبی مواجه می‌شوند. حال این سؤال پیش می‌آید، آیا این افراد می‌توانند به‌صورت ناگهانی سیگار را قطع کنند؟

در حقیقت سیگار وابستگی شیمیایی ایجاد نمی‌کند، قطع ناگهانی هیچ‌گونه موانعی را به‌دنبال ندارد. نکته قابل‌توجه این است در برخی از افراد مصرف سیگار موجب کاهش استرس شده، در هنگام کشیدن سیگار انگار حالت مخدر پیدا می‌کنند و روح و روان آن‌ها کمی راحت‌تر می‌شود. در صورت قطع سیگار استرس افزایش می‌یابد و فشارخون بالا می‌رود. توصیه می‌شود در هنگام قطع سیگار مراقب باشید که فرد دچار پرفشاری خون نشود. سعی نمایید به‌صورت مداوم فشارخون را چک کنید که بالا یا پایین نشود. در صورت افزایش فشارخون نباید به کشیدن سیگار ادامه دهید، باید به‌دنبال راهی برای کنترل آن باشید.

مسئله دیگر این است افرادی که سیگار می‌کشند، معمولاً به‌دلیل تأثیرات سیگار روی سیستم گوارشی آن‌ها، دچار کاهش اشتها می‌شوند. در صورت قطع سیگار، اشتهای آن‌ها افزایش می‌یابد. در این صورت برنامه غذایی آن‌ها اصلاح می‌شود و امکان دارد موجب افزایش وزن شود. یکی از نکات مهم در رابطه با قطع سیگار، فرد باید مراقب عادات غذایی خود باشد که دچار اضافه‌وزن و عوارض جدیدی نشود.

عوامل خطرساز برای قلب

اثرات مخرب دخانیات در بروز بیماری قلبی، عروقی

در رابطه با دخانیات تنها مصرف سیگار مضر نیست، برخی از افراد سیگار نمی‌کشند، اما از دیگر موارد استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر یکی از مواردی که استفاده از آن بسیار شایع شده، مصرف قلیان است. در اغلب رستوران‌ها قلیان به‌صورت کاملاً آزاد استفاده می‌شود و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. به‌طورکلی مضرات مصرف قلیان بیشتر از سیگار است. دلایل مضرات قلیان به‌دلیل استفاده از تنباکو و پروسسینگ یا فرایند به‌کارگیری تنباکو که به‌شکل زغال درمی‌آید و وارد محفظه آبی می‌شود. در این صورت ترکیبات جدیدتری تولید می‌کند که اغلب ترکیبات روی سیستم قلبی و عروقی به‌ویژه عروقی تأثیر منفی می‌گذارد. همچنین موجب انسداد، تخریب دیواره و افزایش التهاب عروقی می‌شوند. در نهایت موجب ازبین‌رفتن سلول‌های آزادکننده مواد طبیعی بدن شده و انسداد عروقی تشدید می‌شود.

مسئله بعدی می‌توان به موضوع پیپ اشاره کرد. متأسفانه پیپ به‌اندازه سیگار و حتی بیشتر می‌تواند برای سیستم قلبی عروقی مضر باشد. استفاده از سیگار علاوه‌بر آسیب به بدن روی سیستم‌های مختلفی نظیر قلب و عروق تأثیر منفی می‌گذارد. شما باید در رابطه با مصرف سیگار و ترک آن به برخی از نکات توجه داشته باشید. یکی از نکات مهم بعد از قطع سیگار افزایش اشتها، استرس، بالارفتن فشارخون و اضافه‌وزن است. در این صورت فرد باید به علائم خود بعد از قطع سیگار توجه نماید و یا مسئله را با پزشک در میان بگذارد. اگر با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید، می‌توانید از طریق عوامل مهارکننده آن‌ها را کنترل کنید.