نکاتی در مورد نوار قلب

نوار-قلب مشکل دار

نوار قلب مشکل دار

به‌صورت متداول ،بیماری که سکته می‌کند، دچار اختلالات ریتم قلب می‌شود، مشکلات قلبی فرضی مثل نارسایی دریچه قلبی دارد، فشار خون طولانی مدت داشته است و یا بیماری فشار خون ریوی دارد، در نوار قلبش تغييراتي پیدا می‌شود که پزشک معالج می‌تواند با بررسی آن‌ها به تشخیص علت اين تغييرات نزدیک شود. در ادامه نوشتار حاضر، بیماری‌هايي را که باعث تغییرات جدی در نوار قلب می‌شوند به دو دسته عمده تغییرات برگشت‌پذیر و برگشت‌ناپذیر تقسیم می‌کنیم:

الف) تغییرات بازگشت پذیر در EKG:

۱- بیماری‌های ریتم قلب یا آریتمی‌ها: وقتی ریتم قلب از حالت نرمال به آریتمی تبدیل شود، تغییرات در نوار قلب به‌صورت واضح دیده می‌شوند. اما پس از برگشت به ریتم نرمال چه توسط دارو و چه توسط روش ابلیشن (سوزاندن آریتمی‌ها) تغییرات به‌وجود آمده مرتفع شده و نوار قلب یا الکتروکاردیوگرافی به شکل نرمال برمی‌گردد و تغييرات باقي نمي‌مانند.
۲- بیماری‌های پرده پریکارد: التهاب پریکارد (پرده اطراف محافظ قلب) باعث تغيیراتی در EKG می‌شود که پس از رفع التهاب این تغییرات برمی‌گردند.

۳- تغییراتی که به دنبال ورزش طولانی مدت يا حرفه‌اى در نوار قلب ایجاد می‌شوند و در نوار قلب ورزشکاران ملاحظه می‌شوند.

۴- تغییراتی که در اثر استرس‌های کوتاه‌مدت ایجاد می‌شوند.

۵- تغییرات ناشی از فشارخون، در صوت کنترل فشار خون کم‌کم از بین می‌روند.

۶- تغییرات دوران بارداری

ب) تغییرات برگشت‌ناپذیر:

۱- معمولا تغییرات ناشی از سکته‌های قلبی حاد، به‌صورت برگشت‌ناپذیری در نوار قلب ظاهر می‌شوند و در طول زمان از بین نمی‌رود. متخصص قلب با بررسی نوار قلب به وقوع سکته حاد قلبی در گذشته پی می‌برد و حتی به‌صورت نسبى شايد بتواند زمان آن را مشخص کند.

۲- تغییراتی که در اثر بیماری‌های مادرزادی قلب در نوار قلب ایجاد می‌شوند، برگشت‌ناپذیر هستند. حتی پس از درمان و یا عمل جراحی هم از بین نمی‌روند.

۳- تغییرات مزمن ناشی از بیماری‌های دریچه‌ای قلب معمولا با زمان از بین نمی‌روند و همانطور باقی می‌مانند.

۴- تغییراتی که در اثر از بین رفتن يكى از شاخه‌های الکتریکی قلب (مانند بلوک شاخه‌ای راست یا بلوک شاخه‌ای چپ) ایجاد می‌شوند، معمولا پایدار می‌مانند و گاهی حتى توسعه پیدا می‌کنند.

۵- تغییرات ناشی از جراحی‌های قلبی وسیع

٦- مسموميت‌هاى شيميايى شديد هم مي‌توانند تغييرات برگشت‌ناپذير ايجاد كنند.

در انتها باید گفت که پزشکان با بررسی نوار قلب مشکل دار می‌توانند هر دو حالت تغییرات برگشت‌پذیر و تغییرات برگشت‌ناپذیر را تشخیص دهند. در ضمن به شما توصیه می‌کنیم مقاله آریتمی قلبی چیست را مطالعه بفرمایید.

کلینیک دلتا مستقر در بیمارستان لاله، مرکزی تخصصی در زمینه آریتمی قلبی و اختلالات ناشی از آن است. افرادی که نیاز به خدمات مربوط به آریتمی قلب دارند می‌توانند از طریق بخش نوبت‌دهی اینترنتی وب‌سایت برای دریافت وقت ویزیت اقدام نمایند.