آنالیز پیس میکر و ICD

در مورد آنالیر پیس میکر باید گفت دستگاه‌هایی مثل پیس‌میکر و ICD (دستگاه‌های شوک‌دهنده قلبی) که در بدن بیماران قلبی کار گذاشته می‌شود تا به قلب بیمار مدد برسانند، بایستی به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی، آنالیز یافته‌ها و برنامه‌ریزی مجدد قرار بگیرند. پس از نصب این دستگاه‌ها و برنامه‌ریزی اولیه، یک برنامه‌ریزی در ماه اول و دومی در ماه سوم انجام می‌شود پس از آن آنالیز و برنامه‌ریزی دوره‌ای (بین 4 تا 6 ماه) شروع می‌شود که طی آن پزشک فوق‌تخصص باتری قلب (الکتروفیزیولوژیست) به بررسی اطلاعات موجود در طی دوره زمانی پرداخته و بر مبنای آن برنامه جدید دستگاه را تعیین می‌کند.

هر چند آنالیز پارامترهای اولیه پیس‌میکر و ICD می‌تواند توسط تکنیسن مربوطه انجام شود، ولی مراحل نهایی و برنامه‌ریزی نهایی در هر بار مراجعه حتما باید توسط پزشک فوق‌تخصص آریتمی ماهر صورت گیرد تا بهترین برنامه برای بیمار تنظیم شود، در غیر این صورت امکان دارد خطایی در برنامه‌ریزی انجام شود که هم خطرات جانی برای بیمار به همراه داشته باشد و هم نحوه عملکرد پیس‌میکر و ICD در بهترین شرایط قرار نگیرد. به عبارت دیگر از تمام ظرفیت دستگاه در درمان بیمار استفاده نشود.

آنالیز-پیس-میکر
آنالیز-پیس-میکر

در هر بار برنامه‌ریزی و آنالیز پیس‌میکر یا ICD بایستی پزشک فوق‌تخصص تلاش کند برنامه‌ریزی به نحوی باشد که با کاهش مصرف باتری، طول عمر دستگاه افزایش یابد و در ضمن خطرات متوجه بیمار نشود، این کار نیاز به دانش و تجربه کافی در امر برنامه‌ریزی و آنالیز پیس‌میکر و ICD دارد و امکان دارد در مراکزی که تجربه کافی ندارند برنامه‌ریزی به نحو مناسب انجام نگیرد.

چنانچه در فواصل بین دو برنامه‌ریزی دوره‌ای، مشکل یا حادثه‌ای برای بیمار اتفاق بیافتد (مثلا دستگاه ICD شوک دهد) یا بیمار احساس سرگیجه نماید که اخیرا حادث شده است، ضروری است در اسرع وقت با پزشک معالج جهت برنامه‌ریزی و آنالیز مجدد قرار ملاقاتی ترتیب دهد. پزشک فوق‌تخصص آریتمی می‌تواند با آنالیز یافته‌ها  و اطلاعات ذخیره شده در پیس‌میکر یا ICD، مشکل مربوط به تشخیص، تحلیل و با استفاده از امکانات دستگاه آن را به‌صورت الکتریکی حل کند. گاهی اوقات راه‌حل‌های غیر الکتریکی و یا تغییر در درمانی دارویی پیش خواهد شد.

بیشتر دستگاه‌های پیس‌میکر یا ICD یک سیستم Alert یا هشدار دارند. این سیستم در هر نوع پیس‌میکر یا ICD می‌تواند به‌صورت صوتی (آلارم) یا ویبراسیون (لرزش) بیمار را از وجود یک خطر احتمالی آگاه کند به شرطی که قبلا توسط پزشک متخصص تنظیم و فعال شده باشد و وقتی بیمار از سیستم هشدار یا Alter آگاه می‌ءشود بایستی در فرصت مشخصی به پزشک متخصص آریتمی مراجعه نماید.

هرچند برای انجام آنالیز یا برنامه‌ریزی پیس‌میکر یا ICD بیمار نیاز به آمادگی خاصی ندارد، برخی اوقات ممکن است انجام این برنامه‌ریزی تا 30 دقیقه طول بکشد و پزشک فوق‌تخصصی آریتمی برای تنظیم نهایی بیمار را مورد اکوکاردیوگرافی یا نوار قلب‌های سریال قرار دهد تا در نهایت بهترین Setting را برای پیس‌میکر بیمار انتخاب نماید. پیس‌میکرها و ICD های جدید، محدودیت انجام MRI را که قبلا برای بیماران دارای دستگاه پیس‌میکر وجود داشت، حل کرده‌اند.

آنالیز-پیس-میکر
آنالیز-پیس-میکر

بدین ترتیب پیس‌میکرها و ICD های نسل جدید با یک تنظیم یا برنامه‌ریزی توسط پزشک متخصص قلب و فوق‌تخصص آریتمی به‌راحتی می‌توانند تصویربرداری با MRI را انجام دهند و در برخی موارد چند ساعت (معمولا 6 ساعت) بعد از پروگرامینک یا برنامه‌ریزی، Setting دستگاه خود به خود به حالت قبل برمی‌گردد.

با آنالیز پیس میکر یا ICD ممکن است پزشک معالج به وجود آریتمی‌ها و یا حوادثی پی ببرد که توسط خود بیمار احساس نشده‌اند. لذا یافتن این حوادث واقع شده در دستگاه بیمار که در بین دو دوره‌ی سریال آنالیز ضبط و ذخیره شده‌اند، از اهمیت خاصی برخوردار است. برخی از این آریتمی‌ها پیش‌درآمد بیماری مهمی هستند که ممکن است در آینده رخ دهد (مانند یافتن فیبریلاسیون دهلیزی خاموش که می‌تواند در آینده موجب سکته مغزی در بیمار شود) لذا صرف دقت و وقت در بررسی یافته‌های دستگاه‌های پیس‌میکر و ICD ضروری و گاهی اوقات حیاتی است.

امروزه تکنولوژی پیشرفته اجازه می‌دهد که بیمار در صورت وقوع حادثه‌ای، بتواند از طریق سیستم Link حادثه واقع شده را به مرکزی که در آنجا تحت نظارت آنالیز دوره‌ای قرار دارد، منتقل کرده و راهنمایی‌های لازم را از پزشک یا تیم پزشکی مسئول دریافت کند به شرط آنکه قبلا دستگاه مودم Link  را در محل زندگی خود نصب و Set  کرده باشد.

ممکن است در انتهای زمان به سر رسیدن عمر باتری پیس‌میکر و یا ICD پزشک معالج بخواهد در فواصل کوتاه‌تری به آنالیز و پروگرافیک پیس‌میکر یا ICD بپردازد تا بتواند در زمان مناسب و باقیمانده به تعویض ژنراتور اقدام کند، این زمان چند ماهه به پزشک امکان می‌دهد که بتواند ژنراتور نسل جدید را به‌موقع انتخاب و جایگزین دستگاه قدیمی کرده یا همزمان با آن بتواند سیستم جدیدی را به عنوان ارتقا دستگاه قبلی به بیمار پیشنهاد دهد. آنالیز و برنامه‌ریزی دستگاه  پیس‌میکر و ICD، به‌عنوان یک کار فوق‌تخصصی بسیار حساس است و مکررا توصیه می‌کنیم توسط فرد با تجربه فوق‌تخصص آریتمی انجام شود.

در صورتی که خواندن این مطلب برای شما مفید بوده است توصیه می‌کنیم مطلب مربوط به نصب ICD را نیز مطالعه بفرمایید.

کلینیک دلتا مستقر در بیمارستان لاله، مرکزی تخصصی در زمینه آریتمی قلبی و اختلالات ناشی از آن است. افرادی که نیاز به خدمات مربوط به آریتمی قلب دارند می‌توانند از طریق بخش نوبت‌دهی اینترنتی وب‌سایت برای دریافت وقت ویزیت اقدام نمایند.

آنالیز-پیس-میکر

© 2019 Copyright © کلیه حقوق برای «کلینیک دلتا» محفوظ است. دیجیتال مارکتینگ جامع و تخصصی توسط: نوکارتو