انواع باطری قلب و کارایی آن

باطری قلب اقدام به تولید ضربان می‌کند و در برخی از مواقع از طریق ایجاد الکتریسیته مانع ضربان‌های تند می‌شود. برای حفظ ضربان قلب و ریتم مناسب، از دستگاه کوچکی به نام ضربان‌ساز قلب استفاده می‌شود. این دستگاه تکانه‌های الکتریکی را به عضله قلب ارسال می‌کند. در ادامه قصد داریم به انواع باطری قلب یا Pacemaker اشاره کنیم:

  1. پیس میکر یا ICD

Pacemakerها یا icd های فعلی در زیرپوست فرد و در بالای قفسه سینه نصب می‌شوند. معمولاً حاوی 1 یا 2 یا 3 تا سیم هستند که به آن‌ها لیدهای پیسمیکری گفته می‌شود. Pacemakerها از طریق عروق وارد قلب می شوند و در واقع تماس قلب را با پیس‌میکر یا هسته اصلی ژنراتور برقرار می‌کنند. کار این سیم‌ها به این صورت است که ضربان‌های تولید شده را از طریق پیسمیکر وارد قلب کنند. همچنین ضربان‌های اضافی ایجاد شده را در قلب حس یا sense کنند و به پیسمیکر یا icd منتقل کنند. در این صورت پیس‌میکر یا icd باید بتوانند عملکرد خود را با آن تنظیم کنند. در پیس‌میکرهای جدید این سیم حذف شده است و از تکنولوژی خیلی جدیدی و بالایی برخوردار هستند.

انواع باطری قلب

  1. پیس میکر بدون سیم (LEADLESS)

پیس‌میکر جدید بسیار کوچک هستند در حد 2 یا 3 سانتی‌متر، قطر آن‌ها حدود 10 میلی‌متر است و اصلاً در زیرپوست کار گذاشته نمی‌شوند. همین‌طور می‌توان گفت از طریق عروق محیطی به‌ویژه عروق تحتانی (ورید فمورال) به سمت داخل قلب هدایت می‌شوند و در داخل قلب به خود دیواره قلب وصل خواهند شد. در Pacemaker جدید هیچ سیمی به‌کار گرفته نمی‌شود، در نتیجه طول عمر این باطری‌ها افزایش می‌یابد. در این صورت در معرض تروماهای فیزیکی قرار نگیرند، امکان جابه‌جایی کمتر است و طول عمر آن‌ها افزایش می‌یابد. ضربان‌ساز (پیس میکسر) از نظر قیمت گران‌تر هستند و چند سالی است که در بازارهای جهانی و کشورهای پیشرفته اقدام به نصب آن‌ها کرده‌اند. به‌طورکلی پیس‌میکرهای جدید دارای عارضه کمتری هستند، عروق درگیر نمی‌کنند و طول عمر بیشتری دارند.

  1. پیس‌میکرهای بدون تماس با قلبی (subcutaneous icd)

نوع دیگری از پیس میکرها یا icd‌های جدید وجود دارد که به آن پیس میکر یا icdهای بدون تماس با قلبی (s-icd) گفته می‌شود. این نوع icdها در زیرپوست قرار می‌گیرند، اما به‌جای این‌که روی قفسه سینه قرار گیرند، در نواحی زیربغل قرار داده می‌شوند. این نوع ضربان‌ساز (پیس میکسر) قابل‌مشاهده نیست و مزایای آن این است که سمی که از آن‌ها خارج می‌شود وارد قلب نخواهد شد، بلکه در پشت جناغ سینه قرار می‌گیرد. این نوع باطری قلب عوارض عروقی ندارد و به‌سادگی نصب می‌شود.

ازآنجایی‌که این ضربان‌ساز در داخل عروق قرار ندارد؛ بنابراین امکان درگیرکردن خود قلب وجود ندارد و برداشت آن‌ها ساده‌تر است. همچنین از لحاظ طول عمر تا حدودی مانند طول عمر باطری‌های دیگری است، اما در هر بیماری قلبی نمی‌شود از آن‌ها استفاده کرد. نسبت به بعضی از آریتمی‌های قلبی محدودیت دارند. به این نوع ضربان‌ساز (پیس میکسر)، icdهای زیرپوستی یا subcutaneous icd این دستگاه‌ها هم جدید هستند. همچنین از نظر قیمت کمی گران‌تر هستند، اما در حال حاضر به شکل قابل‌توجهی توسط متخصصین قلب توصیه و استفاده می‌شوند. از این نوع باطری قلب در کلینیک دلتا واقع در بیمارستان لاله استفاده و نصب می‌شود. برای اطاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در کلینیک دلتا در ارتباط باشید.