درمان ابلیشن آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی

درمان ابلیشن آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی از طریق تجهیزات سه‌بعدی انجام می‌شود. این تجهیزات سه‌بعدی این امکان را به شما می‌دهد که ساختمان قلب را بتوانید به شکل انیمیشن مجازی تولید کنید و تمام قسمت‌های مختلف این ساختمان را بررسی نمایید. همچنین قسمت‌هایی از ساختمان دهلیز قلب که دچار فیبریلاسیون دهلیزی شده‎‌اند را شناسایی کنید و نقطه‌به‌نقطه این نقاط را از بین ببرید. این عمل بسیار حساس، دلیکیت، ظریف و از طرفی نیاز به حوصله فراوان دارد، چراکه ممکن است بین 2 تا 3 ساعت و حتی ۴ ساعت طول بکشد و نقاطی در زوایای پنهان قلب وجود داشته باشد که باعث شروع بیماری فیبریلاسیون دهلیزی می‌شود. به‌طورکلی به این روش اصطلاحاً ابلیشن (RF) یا (RFA) گفته می‌شود. خوشبختانه یک روش دیگری برای درمان ابلیشن آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد که شاید کمی مدرن‌تر و جدیدتر باشد. در این روش سرما جایگزین گرما می‌شود. وقتی که پزشکان ابلیشن (RF) را انجام می‌دهند، در حقیقت از گرما استفاده می‌کنند که بخش‌های آسیب‌دیده قلب را در داخل دهلیز از بین ببرند.

درمان ابلیشن آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی

درمان آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی با کرایو ابلیشن (cryoablation)

در این روش مدرن از سرما برای فریز کردن استفاده شده و برای ازبین‌بردن این نواحی به آن کرایو ابلیشن (cryoablation) گفته می‌شود. خوشبختانه در بیمارستان لاله (کلینیک دلتا) تجهیزات موردنیاز برای انجام کرایو ابلیشن وجود دارد. در این روش قسمت‌های مختلف دهلیز از طریق مکانیسم کرایو یا فریز کردن از بین می‌روند. در این صورت بیمار از شر بیماری فیبریلاسیون دهلیزی نجات پیدا می‌کند. به‌طورکلی استفاده از روش‌های ابلیشن و کرایو برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی مؤثر هستند. تأثیرات این دو روش کم‌وبیش به یکدیگر نزدیک و مشابه هستند، به‌ویژه اگر در مراکزی انجام شود که تجربه کافی در این زمینه وجود داشته باشد. براساس مطالعات انجام شده استفاده از این دو روش نسبت به مصرف دارو بسیار مؤثر است. اگر قصد مقایسه استفاده از داروها و این تجهیزات را داشته باشید باید گفت مصرف دارو حدود 30 درصد مؤثر است و 70 درصد آن بی‌اثر می‌شود. همچنین استفاده از ابلیشن حدود 85 تا 90 درصد مؤثر و تنها 10 درصد آن امکان بازگشت وجود دارد. پزشکان با تکرار عمل ابلیشن می‌توانند 10 درصد باقی‌مانده را درمان کنند.

خوشبختانه در حال حاضر برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی می‌توانید از طریق روش‌های ابلیشن و کرایو ابلیشن اقدام نمایید. برای استفاده از این دو روش می‌توانید از طریق مراکز معتبر نظیر کلینیک دلتا در بیمارستان لاله اقدام نمایید. عوارض استفاده از این روش بسیار کم و قابل‌قبول است. تا به حال استفاده از روش ابلیشن هیچ‌گونه عوارض جدی و تهدید‌کننده حیات برای بیماران نداشته است.