اخطار بدن برای وجود بیماری های قلبی

بیماری های قلبی علائم بیماری قلبی

قلب یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است و وجود بیماری های قلبی یا علائم بیماری قلبی می‌تواند زندگی افراد را شدیداً تهدید کرده و با خطر مواجه کند. گردش خون تنها با کمک قلب ممکن است و تمام اعضای بدن برای ادامه حیات خود به اکسيژنى که از طریق گردش خون دریافت مي کنند نیاز دارند.
بیماری های قلبی با علائم گوناگونی مشخص می‌شوند. برخی از علائم بیماری قلبی را می‌توان به راحتی مشاهده کرد و برخی نیاز به انجام آزمایش‌های مختلف دارند. معمولاً قبل از حاد شدن بیماری های قلبی، بدن راهنمایی‌هایی به ما می‌کند تا از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنیم و با رسیدگی مناسب و به موقع قلب سالمی داشته باشیم. برای دانستن در خصوص علائم بیماری قلبی می‌توانيد مطلب نشانه های بيماری قلبى چيست و راه‌های پيشگيری از آن کدامند؟ را مطالعه کنید.
در ادامه می‌خواهیم به برخی از علائمى که بدن برای نشان دادنبیماری های قلبی به شما مى دهد و با علائمی که همیشه شنيده ايم و مى شناسيم فرق دارند و باید به آن‌ها توجه کرد،بپردازیم. این علائم نشان‌دهنده وجود قطعی بیماری قلبی نیست و باید به آن توجه کرد و با پزشک در خصوص آن مشورت کرد تا قلب سالم خود را با خطر بیماری مواجه نکنیم یا قبل از حاد شدن مشکل برای درمان آن اقدام کنیم.

علائم متفاوت بیماری های قلبی
۱. تعریق
آیا به صورت مداوم با مشکل عرق سرد مواجه هستید؟ عرق سرد یکی از شایع ترين علائم حملات و بیماری های قلبی مانند آریتمی، برادیکاردی و نارسایی قلبی است. البته در نظر داشته باشید که این عرق سرد معمولاً با علائم دیگری دیده مي شوند. اگر علامت دیگری که در هنگام عرق سرد مشاهده مي شود درد آنژینی قفسه سینه باشد احتمال حملات قلبی وجود دارد. درصورتى که همراه آن تپش قلب، سرگیجه و ضعف و بى حالي وجود داشته باشد احتمال آریتمی‌های قلبی مطرح است و اگر فرد نارسایی قلبی داشته باشد در کنار عرق سرد، تنگی نفس و خستگی خواهد داشت. البته عرق سرد همیشه نشان دهنده بیماری قلبی نیست و اگر افراد دیابتی همراه با عرق سرد، کاهش سطح هشیاری و گیجی داشتند نشان‌دهنده کاهش قند خون است.

۲. زانتوما
كيست زانتوما، لکه‌های چربی کوچکی است که بر روی پلک‌ها، باسن، آرنج‌ها و یا زانوها به وجود می‌آیند. این کيست های چربی بي خطر هستند اما وجودشان نشانه خطر است. زمانی که کلسترول خون به‌قدری زیاد شود که عروق نتوانند آن‌ها را در خود نگه‌دارند برای حفظ تعادلشان، چربی را به زیر پوست منتقل می‌کنند. بنابراين وجود این کیست چربی به این معنی است که قلب و عروق شما نیازمند توجه فوری برای رهایی از چربي هاى اضافي موجود در خون است. این افراد به آترواسکلروز مبتلا می‌شوند که می‌تواند به‌مرور زمان به بیماری های قلبی جدی‌تری مثل انسداد عروق قلب تبدیل شود.

۳. خمیازه کشیدن در حین ورزش
بدن ما راه‌های متفاوتی برای خنک کردن خود دارد. یکی از این راه‌ها تعریق است و راه دیگر خمیازه کشیدن. خمیازه کشیدن باعث مي شود که بدن با اکسیژن اشباع شود و درجه حرارت مغزکاهش پیدا کند. زمانی که فردی در حین ورزش به‌صورت مزمن و زیاد، خمیازه بکشد باید به این هشدار بدن توجه کند. این خميازه ها به فرد میگویند که در سیستم تنظیم حرارت بدنش اختلالی به وجود آمده است. دلایل این اختلال متفاوت است اما یکی از این دلایل مي تواند وجود بیماری های قلبی باشد. پس بهتر است شخصی که در هنگام ورزش مکرراً خمیازه می‌کشد با مراجعه به دکتر مشکل را پیدا و درصدد رفع آن برآيد.

۴. بي خوابي
بسیاری از افراد بى خوابي را ناشی از بسیاری عوامل مي دانندو هيچ وقت فکر نمی‌کنند این مسئله می‌تواند نشان‌دهندهبیماری‌های قلبی باشد. یکی از علائم بیماری قلبی بى خوابي مداوم است. بي خوابي می‌تواند دلیل یا معلول مشکلات و نارسایی احتقانی قلب باشد. بیماری قلبی به‌طور غير مستقيم بر کیفیت خواب هم تأثير مى گذارد و بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بعضي اوقات به‌سختي به خواب می‌روند، از کم‌خوابي و خستگی رنج مي برند. در واقع دلیل این بى خوابي تنگی نفسی است که به دلیل مشکلات قلبی اتفاق می‌افتد. در هنگام دراز کشیدن خون پاها به قلب بازمی‌گردد و مقدار خونی که وارد قلب مي شود بیش از ظرفیت پمپاژ آن است در این هنگام ضربان قلب با توجه به نیازی که دارد بالاتر مي رود و بدن نیاز به اکسیژن و تنفس بیشتری پیدا مى کند.

بیماری های قلبی علائم بیماری قلبی

بیماری های قلبی

۵. بوی بد دهان
بسیاری از افراد از بوی بد دهان رنج مي برند وسعی مي کنند با استفاده از مسواک زدن و جویدن آدامس این بوی بد را برطرف کنند؛ اما همیشه این بوی بد به دلیل غذایی که خورده‌اند نیست. گاهی این بو نشان‌دهنده بیماری های دهان و دندان است. بیماری پریودنتالی یا التهاب لثه یکی از عواملی است که باعث ایجاد بوی ناخوشایند دهان و یا حتی از دست دادن دندان‌ها می‌شود اما آیا این تنها اتفاق ناخوشایندی است که در حال وقوع است؟ مطالعات دانشمندان نشان داده که بین بیماری های قلبی و بیماری لثه ارتباط وجود دارد. باکتری‌های موجود در لثه بیمار می‌توانند به سیستم قلب وارد شوند و آنجا را نیز ملتهب کنند.

۶. طول انگشت حلقه
شاید باورتان نشود که طول انگشت هم میتواند از علائم بیماری قلبی باشد. طول انگشت به علت میزان تستوسترون در دوران رشد جنینی انسان است و سیستم هورمونی می‌تواند بر سلامت قلب تأثير بگذارد. زمانی که انگشت حلقه شخصی از انگشت اشاره او به‌طور قابل‌توجه و واضحی کوتاه‌تر باشد، هنگامى که از مرز ۴۰سالگی عبور کند خطر ابتلا به بيماري قلبى در او بالاتر است.

۷. لب‌های آبی و کبود
همیشه لب‌های آبی و کبود نشانه وجود بیماری و از علائم بیماری قلبی نیست. لب افراد سالم هم در دمای بسیار کم، هوای بسیار سرد یا کمبود موقت اکسیژن می‌تواند به رنگ آبی یا کبود متمایل شود. همچنین بر اثر استعمال دخانیات یا استنشاق گازهایسمی هم ممکن است که رنگ لب‌ها به سمت کبود متمایل شود امازمانی باید به داشتن قلب سالم شک کنید که بدون هیچ علت ظاهری و دلیل خاصی دچار تنگی نفس شوید و لب‌ها به رنگ آبی یا کبود در بیایند. در این حالت اکسیژن به میزان کافی به بدن شما نمى رسد و می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که شما دچار بیماری قلبی یا ریوی شده‌ايد و بهتر است به متخصص قلب مراجعه کنید.

۸. تغییر شکل ناخن‌ها
رگ‌های خونی توسط ناخن‌ها به شما اخطار می‌دهند. زمانی که رگ‌ها با مشکل مواجه شوند خون‌رسانی به نوک انگشتان به‌خوبى انجام نمي شود، در این وضعیت سلول‌های ناخن صفحات رشد خود را تقویت می‌کنند و بدن با ضخیم و گرد شدن ناخن‌ها به شما اخطار مي دهد. در این زمان انگشت ورم می‌کند و ناخن بلند مى شود، البته این حالت بعد از گذر مدت طولانی پیش مي آيد . از دوران قدیم با استفاده از این علائم بیماری های قلب و عروقی را تشخیص مي دادند و به این علائم كلابينگ یا چماقي شدن ناخن میگویند.

۹. نداشتن آکنه در جوانی
دانشمندان مطالعاتی در خصوص مردان انجام داده‌اند و بر طبق آن کسانی که در دوران نوجوانی آکنه داشته‌اند میزان ابتلا به بیماری های قلبی در آن‌ها در حدود یک سوم کمتر از کسانی که آکنه نداشته‌اند است و قلب سالم‌تری دارند. به‌طور کلی آکنه‌هایدوران نوجوانی و جوانی ارتباط مستقیم با هورمون‌ها دارند و هورمون‌ها بر تمام سيستم های بدن تأثير گذار هستند.

۱۰. چينه های نرمه گوش
محققان در دانشگاه پنسیلوانیا به نتایج عجیبی در زمنیه علائم بیماری قلبی رسيده اند. آن‌ها می‌گویند می‌توانند با نگاه کردن به نرمه گوش خطر بیماری عروق کرونر را پيش بيني کنند. این محققان می‌گویند چین بر روی نرمه یک یا دو گوش نشان‌دهندهمواجهه با مشکلات قلبی در آینده است. البته اين يافته ها توسط همه محققين تاييد نمى شود.

قلب سالم
برای داشتن قلب سالم مى توانيد مطلب سلامتي قلب و سبک زندگى سالم چگونه ميسر مي شود؟ را مطالعه کنید. به‌طور کلی در نظر داشته باشید که برای داشتن قلب سالم باید به نشانه‌هایی که بدن به شما مي دهد توجه کنید، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و ورزش کردن را فراموش نکنید. پشت گوش انداختن و عدم مراجعه به دکتر در زمان‌هایی که لازم است باعث پیشرفت بیماری و حادتر شدن اوضاع مى گردد.
اگر مطالعه مطلب اخطار بدن برای وجود بیماری های قلبی برای شما مفید بود پیشنهاد مى كنيم مطلب آريتمي قلبى چيست ؟ و راههای تشخيص آريتمي قلبى کدامند؟ را نیز مطالعه کنید.

کلینیک دلتا مستقر در بیمارستان لاله، مرکزی تخصصی در زمینه آریتمی قلبی و اختلالات ناشی از آن است. افرادی که نیاز به خدمات مربوط به آریتمی قلب دارند می‌توانند از طریق بخش نوبت‌دهی اینترنتی وب‌سایت برای دریافت وقت ویزیت اقدام نمایند.