تغذیه مفید برای قلب

تغذیه مفید برای قلب یکی از اساسی‌ترین سؤال‌ها و دغدغه‌های افراد است. افراد در رابطه با مواد غذایی که مصرف می‌کنند یا باید مصرف کنند، دغدغه‌های بسیار زیادی دارند. در حال حاضر افرادی که سالم هستند، دغدغه آن‌ها مصرف تغذیه مناسب برای قلب است تا در آینده به بیماری قلبی و عروقی مبتلا نشوند. تغذیه سالم برای قلب براساس سن، جنسیت، موقعیت فعالیت فیزیکی افراد و فرهنگ آن‌ها متفاوت است. برخی از چیزهایی اصولی به میزان مصرف کربوهیدرات‌ها نظیر نان، برنج، شیرینی‌جات و شکر بستگی دارد. توصیه می‌شود برای دریافت کالری موردنیاز بدن باید مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید. به‌طورکلی هرچه میزان درصد مواد کربوهیدرات استفاده شده در غذا کمتر باشد، قلب از سلامتی بیشتری بهره می‌برد. اگر مصرف کربوهیدرات‌ها افزایش یابد؛ به‌عنوان‌مثال هرچه قند ساده‌تری باشد مانند قندهایی که برای خوردن چای استفاده می‌شوند، جذب آن سریع‌تر و تأثیرات مخرب آن بیشتر می‌شود. قندهای طبیعی نظیر میوه‌ها، طبیعتاً بهتر هستند و نسبت به قند موجود در شکر تأثیر منفی کمتری دارند. یکی از مسائل اساسی برای سلامتی قلب، کاهش مصرف روزانه کربوهیدرات موجود در مواد غذایی است.

تغذیه مفید برای قلب

چه چیزهایی برای قلب مضر است؟

اغلب مردم از مصرف مواد خیلی چرب خودداری می‌کنند یا حتی ترس دارند. در حقیقت استفاده از مواد غذایی چرب به‌اندازه کربوهیدرات‌ها مضر نیست. به‌طورکلی برخی از چربی‌های نظیر چربی‌های اشباع نشده مضر هستند. چربی‌هایی که در برخی از روغن‌های اشباع نشده وجود دارند یا چربی که برای سرخ کردن غذا استفاده می‌شوند، برای قلب بسیار مضر هستند. به‌طورکلی چربی‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید روزانه در غذاها استفاده کنید. این نوع چربی‌ها شامل چربی‌های طبیعی که در داخل شیر و سایر مواد قرار دارند، هستند. در حقیقت میزان چربی خون به مواد چربی که استفاده می‌شود، وابسته نیست. همین‌طور می‌توان گفت مواد غذایی که استفاده می‌شود در افراد مختلف به روش‌های متفاوتی جذب خواهند شد و چربی خون را افزایش می‌دهند. به طور معمول مواد غذایی چربی یک مسئله و میزان چربی خون موضوعی دیگری است. افراد باید چربی خون خود را پایین نگه دارند و این مسئله تنها از طریق مواد غذایی تأمین نمی‌شود، حتی با وجود استفاده کمتر از مواد چرب. بااین‌حال، استفاده کمتر از مواد چربی نمی‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. درگذشته برای کاهش مصرف چربی توصیه زیادی می‌شد، اما امروزه استفاده از مواد چرب نگران‌کننده نیست. در حال حاضر استفاده از مواد چرب به‌ویژه چربی‌های طبیعی نظیر کلسترولی که در داخل زرده تخم‌مرغ وجود دارد، توصیه می‌شود.

پروتئین‌های مفید برای قلب

در مجموع پروتئین‌ها بهترین رسته غذایی برای استفاده هستند، چراکه می‌توانند انرژی تولید کنند و میزان کربوهیدرات موجود در آن‌ها به حدی نیست که موجب افزایش قند و ترشح انسولین شوند و به سیستم قلبی عروقی صدمه بزنند. به‌طورکلی استفاده از پروتئین‌ها دارای محدودیت‌هایی است. پروتئین‌هایی که دارای مواد امگا 3 یا ویتامین‌های طبیعی بیشتری دارند، مصرف آن‌ها بیشتر توصیه می‌شود و جزء تغذیه مفید برای قلب به‌حساب می‌آیند. مصرف پروتئین‌های گیاهی، دریایی، گوشت سفید و سپس قرمز توصیه می‌شود. به‌طورکلی بهترین مواد غذایی که توصیه می‌شود به‌صورت روزانه در وعده غذایی گنجانده شود، استفاده از سبزیجات و میوه‌ها است. استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه‌‎ها در وعده‌هایی غذایی دارای تأثیرات بیشتری است. اگر یک واحد میوه را به‌اندازه لیوانی که از میوه پر شده باشد، حساب کنید بیش از دو واحد یعنی دو لیوان میوه در روز کمک‌کننده نیست. دو لیوان میوه در روز می‌تواند از بیماری قلبی عروقی پیشگیری کند، اما بیشتر از آن کمک زیادی نمی‌کند. به عبارتی دیگر منحنی آن تبدیل به منحنی افقی می‌شود که کمک بیشتری نمی‌کند. مصرف بیشتر سبزیجات می‌تواند در کاهش مبتلا شدن به بیماری قلبی، عروقی تأثیرگذار باشد، اما سبزی پخته شده اثرات بهداشتی کمتری دارد.